SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Nu rullar bilarna genom nya Gullbergstunneln

Under tisdagen rullade de första bilarna genom de båda rören i den helt nya Gullbergstunneln mitt i centrala Göteborg.
Fem år har gått sedan Peab startade arbetena och mycket har hänt på platsen.

Mitt i centrala Göteborg har Peab anlagt ett omfattande vägprojekt; sänkningen av E45 åt beställaren Trafikverket. Projektet innebär att E45 anpassas till de planer som finns för en ny älv- och bangårdsförbindelse, exploateringen av nya Gullbergsvass och en framtida utformning av Marieholmsmotet.

– Det känns jättekul att äntligen få släppa på trafiken här. Här har vi verkligen bidragit till ett närproducerat samhällsbygge med gott samarbete både med beställare, interna bolag och med underentreprenörer, säger Patrik Magnusson, arbetschef på Peab.

En av de största utmaningarna med projektet har varit geotekniken. Tunneln är byggd i ett område med cirka 80 meter ”göteborgslera” ner till berg. Peab har tagit fram en specialpåle med högre bärförmåga än normalt som både tål leran och kan bära upp ovanliggande laster från tunnel och kommande byggnation. En påle med högre bärförmåga likt denna gör att färre antal pålar behövs jämfört med standardpålar, vilket även medför en minskad påverkan på omgivningen.

– I detta projekt har vi slagit i över 300 000 meter pålar för att föra över lasterna från tunneln ner i leran. Vi har också bland annat valt att förtillverka stora delar av armeringskonstruktionerna. Den förtillverkade armeringen har sedan levereras hit till arbetsplatsen för att kunna monteras på plats och gjutas direkt. Det sparar både tid och gör att vi inte kräver lika stora ytor som vi hade behövt om vi hade gjort konstruktionerna av armering på plats, berättar Kristoffer Ekfeldt, projektchef på Peab.

Den nya tunneln är inte bara en biltunnel utan utgör även grundläggningen för fyra framtida kvarter och är därför en viktig del i Göteborgs stadsutveckling.

– Byggandet av Gullbergstunneln är en förutsättning för den nya Hisingsbron som ska ersätta den befintliga Götaälvbron. Genom att sänka ner vägen och bygga tunneln skapas även en möjlighet för staden att växa ovanpå tunneltaket. Utöver detta så bidrar byggandet av Gullbergstunneln till förbättrad trafiksäkerhet och framkomlighet på sträckan samt en minskning av buller, säger Simon Hulander, projektledare på Trafikverket.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Patrik Magnusson, avdelningschef Peab, telefon: 0733-37 58 91

Maria Wilund, PR-chef Peab, telefon: 070-481 72 02, email: maria.wilund@peab.se

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-25
Effektivisera städningen med en städrobot Använd vatten för att skära med precisionISCAR introducerar ny krymputrustningMöt EdmoLift på Elmia Produktionsmässor Vi ställer ut på Elmia Automation
2024-04-24
När konstant tryck och luftflöde är ett måste Elektronisk övervakning av luftkvalitén Från konstruktion till kund med Lännen AB Vandskæring A/S investerarVill du framtidssäkra din produktion?
2024-04-23
Reality Capture Från isen till affärslivetVisste du det här om magnetventiler?Panasonic anställer ny medarbetare i SverigeCognizant och Microsoft utökar AI-partnerskap
2024-04-22
Ny joystick gör jobbet enklareMekanisk delrenoveringLegendarisk maskin som går på vattenHLR-utbildning för före­tag inom industrivärlden NYHET! - Apparatskåp
2024-04-19
Swecon stödjer en hållbar racerbanaIndustrivågar är viktiga för modern produktionAI-förstärkt säkerhets­plattform visas av Cisco6 handfasta tips inför sjösättningenRamirent levererar till Vindpark Horshaga